مقایسة امر سیاسی و جامعة سیاسی مطلوب در اندیشة هابرماس و موفه
نویسندگان
چکیده مقاله:
چکیده در سالهای اخیر دو نظریة رقیب، دموکراسی رایزنانة هابرماس و دموکراسی مجادلهای موفه، خود را به عنوان بدیلی برای دموکراسی لیبرال طرح کردهاند. به نظر میرسد هر نظریة سیاسی بر تعریفی از امر سیاسی و متناسب با آن جامعة سیاسی مطلوب بنا شده است. بر این اساس، میتوان این پرسشها را طرح کرد: هابرماس و موفه امر سیاسی را چگونه تعریف میکنند؟ و، متناسب با این تعاریف، جامعۀ سیاسی مطلوب آنان چه ویژگیهایی مییابد؟ به نظر میرسد هابرماس امر سیاسی را کنش زبانی میان سوژههای عقلانی ـ اخلاقی در عرصة عمومی به منظور دستیابی به مفاهمه میداند. بر اساس این تعریف، جامعة سیاسی اجماعی شکل خواهد گرفت که نهتنها روابط عقلانی ـ اخلاقی، خودآیینی، و مصالحه بر آن حاکم خواهد بود، بلکه وحدت جای تعدد و تکثر را خواهد گرفت. در مقابل، موفه امر سیاسی را کنش خصومتآمیز میان سوژههای متعارض در بستر اجتماعی میداند. بر اساس این تعریف، جامعة سیاسی مجادلهآمیزی بر مبنای منطق هژمونی شکل میگیرد که در آن عنصر دشمنی به مخالفت بدل میشود. روش این پژوهش هرمنوتیک متنمحور است.
منابع مشابه
مقایسه امر سیاسی و جامعه سیاسی مطلوب در اندیشه هابرماس و موفه
چکیده در سال های اخیر دو نظریه رقیب، دموکراسی رایزنانه هابرماس و دموکراسی مجادله ای موفه، خود را به عنوان بدیلی برای دموکراسی لیبرال طرح کرده اند. به نظر می رسد هر نظریه سیاسی بر تعریفی از امر سیاسی و متناسب با آن جامعه سیاسی مطلوب بنا شده است. بر این اساس، می توان این پرسش ها را طرح کرد: هابرماس و موفه امر سیاسی را چگونه تعریف میکنند؟ و، متناسب با این تعاریف، جامعۀ سیاسی مطلوب آنان چه ویژگی ه...
متن کاملفقه و امر سیاسی
ارتباط فقه با امر سیاسی دانش سیاسی خاصی را شکل میدهد که در نظام داناییِ مسلمانان از آن به فقه سیاسی تعبیر میشود. فقه سیاسی دانشی ارتباطی است که فهم ماهیت آن مستلزم فهم ارتباط دوسویة آن با فقه و سیاست است. فقه سیاسی بهلحاظ معرفتشناختی و روششناختی وامدار فقه است، اما بهلحاظ موضوعی به امر سیاسی میپردازد و ازاینرو، بهمثابۀ دانش سیاسی اسلامی با مبانی و روشِ خاص خود به تأمل در امر سیاسی بهمنظ...
متن کاملامر سیاسی
به نظر میرسد داشتن توافقی بر سر موضوع سیاست، سمت و سوی فعالیتهای نظری و عملی هر قوم را سامان میبخشد. موضوع سیاست آنگاه که جامع و مانع باشد، «امر سیاسی» نامیده میشو...
متن کاملامر سیاسی و حقوق شهروندی در فلسفه سیاسی غرب
این مقاله بر آن است تا در بررسی تعاملات دو حوزه دینی و دنیوی در سه دوره فکری در تاریخ فلسفه سیاسی غرب، قبل از مسیح، دوره کلیسا و جدید نشان دهد جدایی دین از سیاست در اندیشه سیاسی غرب پدیدهای دولایه در حوزه سپهر و عرصه عمل است. به عبارت دیگر لایه درونی فلسفه به دنبال بازخوانی امور و تفکیک ذهنی امر سیاسی از امر غیرسیاسی است تا معیار روشنی جهت عاملین سیاسی تجویز کند؛ هرچند در عرصه عمل عاملین سیاسی...
متن کاملکالبدشکافی قدرت سیاسی در پرتو بررسی معنای «امر سیاسی»؛ ارائه چارچوبی جدید برای شناخت «امر سیاسی»
«امر سیاسی» یکی از مفاهیم اصلی در سیاست نظری و عملی است؛از مفاهیم مغلق و پیچیدهای که فهم نظری و تطبیق مصداقی آن دارای ظرافت های علمی خاصی است و اگر بدون در نظر داشتن روش و چارچوب مفهومی، دنبال شود که تابحال به این نحو بوده، هر موضوعی می تواند در حوزه و قلمرو «امر سیاسی» تعبیر یا نشود. در منابع جدی و مهم در زمینه ماهیت قدرت سیاسی، عموما«امر سیاسی» با توجه به «ساخت قدرت» و نگاه و رویکرد ناشی و ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 14
صفحات 27- 50
تاریخ انتشار 2015-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023